Sie 292018
 

Secrets of Blackmoor to powstający od pięciu lat film dokumentalny o początkach gier fabularnych. Reklamowany jest hasłem „Prawdziwa historia Dungeons & Dragons”. I choć twórcy filmu wielokrotnie podkreślali, że bez Gary’ego Gygaxa i Dave’a Arnesona nie byłoby gier fabularnych, materiały publikowane na stronie produkcji oraz fanpage’u wyraźnie wskazują, gdzie tak naprawdę narodziło się RPG: pośród graczy z aglomeracji Minneapolis-Saint Paul, zwanej także Twin Cities. Jeszcze mocniej podkreśla tę tezę udostępniony niedawno 35-minutowy (całość ma trwać około dwóch godzin) fragment roboczej kopii filmu. Materiał jest pozbawiony napisów, z niewyrównanymi poziomami dźwięku i innymi rzeczami, które zostaną poprawione w postprodukcji – nie przeszkadza to jednak w odbiorze. A jest co oglądać.

Pierwsze pół godziny Secrets of Blackmoor to opowieść o grupie miłośników historii i gier wojennych – jak się poznali i co wpływało na gry, w które grali lub tworzyli. Jedną z bardziej zaangażowanych w hobby osób z tego kręgu był Dave Wesely, drugą – Dave Arneson. Ich znajomość na zawsze miała zmienić oblicze gier wojennych. Najpierw Wesely (choć nie on jedyny) odkrył w latach 60. Strategos: The American Game of War, wydaną w 1880 roku przez Charlesa Tottena grę wojenną przeznaczoną do szkolenia oficerów (podobną funkcję pełniła pochodząca z początków XIX wieku pruska Kriegsspiel). Na jej podstawie Weseley stworzył Strategos N, dostosowując zasady do epoki wojen napoleońskich i wykorzystując ten wariant reguł podczas rozgrywek w Braunstein. To właśnie tam pojawiły się elementy – częściowo zaczerpnięte ze Strategos, a wcześniej obecne w Kriegsspiel – znane współczesnym graczom RPG: nadzorujący rozgrywkę bezstronny sędzia (dzisiaj zwany mistrzem gry), indywidualne postacie wraz ze specyficznymi celami do zrealizowania, wreszcie swoboda działania i podejmowania decyzji nieograniczona polem bitwy. Niewiele było potrzebne, by grywający w Braunstein Arneson przeniósł zabawę do świata fantasy, dając początek kampanii Blackmoor i rozbudowując istniejący model rozgrywki (wprowadzając m.in. punkty doświadczenia i pomysł rozgrywania kolejnych gier tymi samymi postaciami).

Dave Weseley

Ogólnie rzecz biorąc, udostępniony fragment opisuje właśnie sam początek zawiązywania się grupy fanów gier wojennych w Twin Cities (jest tam na przykład rewelacyjna opowieść o poszukiwaniu graczy poprzez spisywanie nazwisk czytelników z kart bibliotecznych książek o wojskowości). To świetny punkt wyjścia do dalszych rozważań nad początkami RPG. O ile jednak historia Wesely’ego, Arnesona oraz rozgrywek w Braunstain Blackmoor jest mniej więcej znana (największy problem jest z ustaleniem dokładnych dat), nadal pozostaje wiele niewiadomych.

Po rozejściu się dróg Arnesona i Gygaxa wkład tego pierwszego w powstanie D&D bywał umniejszany przez dawnego współpracownika. Twórcy Secrets of Blackmoor stawiają sobie za cel pokazanie źródeł pomysłów oraz rozwianie pewnych mitów i weryfikację powtarzanych od lat historii. Taką kwestią jest na przykład stopień zapożyczeń z Chainmail dokonanych przez Arnesona i przeniesionych do rozgrywek w Blackmoor. Wedle niektórych – oraz samego Gygaxa – bez Chainmail kampania Arnesona by nie powstała. Wedle innych Arneson korzystał z gry Perrena i Gygaxa mało bądź też wcale. Twórcy Secrets of Blackmoor obiecują pokazać nowe, nieznane dotychczas materiały, których zresztą zebrali już ponoć tyle, że myślą o kolejnych dwóch filmach. Lochy pod zamkiem Blackmoor są najwyraźniej pełne skarbów i tajemnic. Być może uda się poznać przynajmniej część z nich.

W jaki sposób można uzyskać dostęp do roboczego fragmentu Secrets of Blackmoor? Wystarczy nabyć koszulkę przedstawiającą zamek Blackmoor oraz pikującego smoka o wdzięcznym imieniu Gertruda (oryg. Gertrude). Dochody ze sprzedaży zostaną przeznaczone na ukończenie prac nad filmem. Można także poczekać na premierę zaplanowaną na koniec tego roku. Wypuszczenie filmu będzie co prawda uzależnione od wyników zbiórki funduszy w jakimś serwisie crowdfundingowym, lecz mam nadzieję, że wszystko pójdzie dobrze.

Na sam koniec wrócę do początku. Secrets of Blackmoor otwiera scena pokazująca doroczne spotkanie znajomych Dave’a Arnesona. W rocznicę pierwszej sesji w Blackmoor zbierają się w jego domu i grają w kampanię Dave’a – tak, jak to miało miejsce w 1971 roku. Wielu z nich w tym właśnie domu, przy tym samym stole zagrało pierwszy raz, tworząc podstawy gier fabularnych. Hobby i branża przebyły od tego czasu długą drogę. Warto sprawdzić, gdzie był początek tej wędrówki.

 Zamieścił: dn. 29/08/2018 o 10:41

  Jedna odpowiedź do “Secrets of Blackmoor (kopia robocza)”

Komentarze (1)
  1. Ciekawi mnie czy po tych 10 latach+ archeologii są jeszcze w US (bo w PL to na pewno) erpegowcy, którzy zapytani o historię swojego hobby odpowiadają „na początku było Chainmail”? ;)

 Zostaw odpowiedź