Lut 222014
 

22 lutego 2014 r. w krakowskiej Artetece, siedzibie klubu fantastyki Krakowskie Smoki, odbyło się spotkanie z Arturem Szyndlerem – autorem gry fabularnej Kryształy Czasu. Artur opowiedział nieco o przeszłości systemu oraz przedstawił plany na przyszłość. Spotkanie było rejestrowane audiowizualnie i zapewne za jakiś czas nagranie trafi do sieci. Poniżej zamieszczam skrótowo przedstawione przez Artura informacje na podstawie moich notatek (z małymi wyjątkami, jako że prosił, żeby pewnych informacji na razie nie udostępniać w Internecie, choć o plotkowaniu przy piwie nic nie wspominał…;)).

Artur Szyndler

Artur Szyndler – autor „Kryształów Czasu”

Co było – z historii Kryształów Czasu
  • Gra mogła mieć inną nazwę (ta niestety nie padła) i dwóch autorów, jednak w wyniku kłótni o tytuł zostały Kryształy Czasu i jeden autor.
  • System był testowany (czy też raczej grany i poprawiany na podstawie uwag graczy) przez około 10 lat (przed publikacją w Magii i Mieczu) – dystrybucja odbywała się na konwentach na dyskietkach w plikach edytora TAG (zasady, bestiariusz, 600 podstawowych czarów, opis świata itp.).
  • Tekst gry zajmował ponad 3700 stron.
  • Po wydaniu przez wydawnictwo MAG wersji książkowej Kryształów Czasu Artur Szyndler zaczął pisać nową grę zatytułowaną Alternatywna Rzeczywistość (niewydany; dwa lata testów, bardzo duża dokładność i złożoność mechaniki, określany przez autora jako „system biologiczny”).
  • Wedle autora Kryształy Czasu były najpopularniejszą grą fabularną w Polsce – grało w nią 70% ogółu graczy, którzy często doskonale poradzili sobie potem w życiu dzięki opanowaniu wymagającej mechaniki gry.
  • Na spotkaniu padło trochę ciepłych słów pod adresem ludzi z www.krysztalyczasu.pl (prowadzą stronę, utrzymują grę przy życiu, wydają dodatki) oraz drugiej strony poświęconej KC, niestety niewymienionej z nazwy (jeśli ktoś zna, proszę o info).
Mapa Ochrii

Mapa Ochrii – druga edycja „Kryształów Czasu”

Co będzie – przyszłość Kryształów Czasu
  • Wydana ma zostać pierwotna wersja systemu, zgodna z wizją autora; wydanie elektroniczne – rozważane są różne formy dystrybucji: jako samodzielny podręcznik lub dodatek do powieści (KC publikowane w odcinkach w Magii i Mieczu zostały napisane przez Artura Szyndlera, wydanie książkowe miało wielu autorów i nie jest zgodne z jego wizją; na temat konfliktu autora z wydawnictwem MAG można zapewne poczytać gdzieś indziej, tutaj nie będę przytaczał wypowiedzi ze spotkania – ciekawi sprawy na pewno coś wygrzebią w sieci lub poczekają na nagranie, o ile materiał nie zostanie wycięty; polecam także wywiad z Arturem Szyndlerem opublikowany na blogu Borejki: część 1 i część 2).
  • Trwają prace nad drugą edycją gry, która ma być wstecznie kompatybilna i być raczej rozszerzeniem bądź nakładką:
    • ma mieć przystępniej napisane zasady (trzy stopnie: dla początkujących, średniozaawansowanych i dla weteranów);
    • świat będzie dokładniej opisany, w tym obszary, które nie doczekały się obszerniejszej lub żadnej prezentacji (np. Archipelag Pajęczy, gdzie wśród potężnych, rozpiętych nad wodami pajęczyn uwięzione są meteory, na których powstają zamki; okręt „basztowiec”, wypełniony specjalnym gazem i umagiczniony, niosący na pokładzie kamienną fortecę);
    • potwory będą obszernie opisane;
    • dla graczy dostępne będzie 100 ras (10 ras głównych, każda ma 10 podtypów) i 25 profesji (w tym nowe, np. demoniczny rycerz);
    • nowa edycja ma nie ingerować w żaden sposób w materiały fanowskie, tzn. nie będzie rozwijać świata gry w przyszłość względem pierwszej edycji;
    • będzie można grać martwakami, zmiennokształtnymi (kotołaki, wilkołaki itp.);
    • jest planowane wsparcie programistyczne – są już gotowe dwie aplikacje wspomagające rozgrywkę.
  • Będą nowe ilustracje Jarosława Musiała
  • Podręcznik zilustruje w sumie czterech grafików, wszyscy mają przykazane, by wzorować się na rysunkach Jarosława Musiała.
  • Część ilustracji będzie kolorowa.
  • Nowa mapa Ochrii (tak naprawdę rozbudowana stara mapa), ukazująca m.in lądolód oraz olbrzymie tereny pustynne.
  • Przygotowania do reanimacji KC trwają długo z różnych powodów, m.in. autor czeka, aż zostaną skończone ilustracje oraz pierwsze trzy części cyklu powieści); druga edycja zostanie wydana razem z pierwszym tomem beletrystyki.
  • Kto wyda – nie podano takiej informacji (aczkolwiek obecność na spotkaniu pewnego krakowskiego wydawcy może co nieco sugerować ;)).
  • Projekt jest planowany z rozmachem: RPG, powieści, planszówki, karcianki, udzielanie licencji dla chętnych do wydawania produktów spod szyldu KC (autor porównał to do gwiezdnowojennego expanded universe – wielu autorów poruszających się w obrębie jednego świata; utwory i produkty byłyby zatwierdzanie przez Artura Szyndlera).
  • Ponieważ opis świata gry zostanie mocno rozbudowany, informacje znajdą się w planowanym cyklu powieści:
    • będzie 13 tomów, w tym przynajmniej kilka podzielonych na dwie części (tom pierwszy to około 1200 stron, 180 rozdziałów);
    • każdy tom będzie opisywał kolejny etap z życia Katana i podbijanie kolejnych archipelagów, wędrówkę przez Labirynt Śmierci itp.;
    • na kartach powieści pojawi się drużyna 25 głównych bohaterów (o poziomach 10–20, dwuprofesyjnych, tylko jeden z nich będzie człowiekiem);
    • w pierwszym tomie ma się pojawić lub zostać wspomniane 600 potworów;
    • opisy kultur i historii poszczególnych archipelagów zostaną przedstawione w formie wierszowanych sag śpiewanych przez bardów; każda z 10 opowieści będzie odpowiednio stylizowana w zależności od opiewanej kultury;
    • obecnie autor jest bliski ukończenia pierwszej części drugiego tomu (wewnętrzni recenzenci oceniają materiał powieściowy bardzo wysoko);
    • wedle autora powieści są pełne akcji, skierowane zarówno do fanów gry, miłośników fantasy, jak i osób zupełnie niezaznajomionych z fantastyką (takowe znalazły się w gronie wewnętrznych recenzentów); z ciekawostek i rzadko (lub wcale) spotykanych elementów mają być nie tylko gwałtowne i częste zwroty akcji, lecz także wplecione w treść opisy charakterystycznych elementów świata oraz inne, nietypowe pomysły i rozwiązania (jak np siedemnastrostronicowy opis elfiego tańca lub ciągnący się przez siedem rozdziałów pojedynek);
    • w planach jest także wydanie powieści w tłumaczeniu na język angielski.
Bohaterowie powiesci

Bohaterowie cyklu powieści osadzonych w realiach „Kryształów Czasu”

Tyle notatek. Mam nadzieję, że nic nie przekręciłem. Dam znać, kiedy pojawi się nagranie.

Dopisek 11.08.2014
Na konwencie Avangarda (7–10 2014) odbyło się kolejne spotkanie z Arturem Szyndlerem. Link do relacji.

 Zamieścił: dn. 22/02/2014 o 18:11

  18 komentarzy do “Kryształy Czasu powracają – relacja ze spotkania z Arturem Szyndlerem”

Komentarze (17) Pingbacki (1)
  1. […] W siedzibie klubu fantastyki Krakowskie Smoki 22 lutego odbyło się spotkanie z Arturem Szyndlerem – autorem tej polskiej gry fabularnej. Twórca wspomniał nieco o przeszłości świata Orchii oraz uchylił rąbka tajemnicy co do jej przyszłości. Wszystkie najciekawsze informacje i plany odnośnie drugiej edycji Kryształów Czasu znajdziecie w podanym linku. […]

 Zostaw odpowiedź